Wywiad rozwojowy ma na celu zebranie informacji na temat przeszłości rozwojowej pacjenta, zarówno biologicznej jak i informacji na temat istotnych wydarzeń w życiu pacjenta lub jego rodziny. Poniższe pytania nie są wyczerpującą listą tego o co może zapytać psychoterapeuta ale mają być raczej „ściągawką” dla pacjentów, którzy przygotowują się do pierwszego spotkania diagnostycznego. Jest to również punkt wyjścia do wszelkiego rodzaju diagnozy związanej z zaburzeniami neurorozwojowymi.
- Rodzina pochodzenia pacjenta.
- Jakie były relacje między rodzicami pacjenta? Jak się poznali? Kim są z wykształcenia i zawodu?
- W jakich warunkach podjęto decyzję o prokreacji? Co na nią wpłynęło?
- Jaka jest historia związku rodziców, znaczące wydarzenia w ich życiu lub w życiu rodziny pacjenta sprzed jego narodzin?
- Czy w rodzinie pacjenta są osoby chore psychicznie (schizofrenia, CHAD), chorujące przewlekle lub cierpiące z powodu chorób genetycznych lub autoimmunologicznych?
- Ciąża.
- Czy matka pacjenta była wcześniej w ciąży lub poroniła? Jaki był przebieg wcześniejszych ciąż?
- Jak przebiegała ciąża z pacjentem? Czy była zagrożona? W jakim miesiącu pojawiły się komplikacje i jakie w związku z tym przyjmowano leki?
- Czy matka pacjenta ma jakieś problemy zdrowotne, przewlekłe choroby?
- Czy w trakcie ciąży lub tuż po porodzie w rodzinie pacjenta wydarzyło się coś traumatycznego?
- Poród.
- Czy pacjent urodził się w planowanym terminie? Jak ustalono ten termin?
- Jaki był przebieg porodu? Czy był to poród naturalny? W jaki sposób wspomagano poród? Czy była konieczna cesarka i jakie były ku temu wskazania?
- Jaką masę miał noworodek? Jaka była punktacja w skali APGAR?
- Noworodek
- Czy noworodek miał jakieś problemy zdrowotne? Czy po porodzie stwierdzono jakieś nieprawidłowości związane z budową ciała dziecka?
- Czy obecne były wszystkie odruchy? Czy dziecko ssało pierś? Jaka była relacja dziecka z piersią? Jak często dziecko jadło?
- Czy były diagnozowane problemy z wędzidełkiem?
- Jak dziecko reagowało na matkę? Czy było w kontakcie? Czy było zainteresowane interakcją z matką?
- Jak wyglądał sen? Czy dziecko często budziło się w nocy?
- Czy dziecko miało apetyt? Czy prawidłowo przybierało na wadze?
- Jak wyglądała przemiana materii? Czy dziecko miało jakieś problemy gastrologiczne?
- Okres niemowlęctwa.
- Czy dziecko chorowało?
- Czy stwierdzono jakieś alergię?
- Jak łatwo było uspokoić dziecko?
- Czy pacjent miał stulejkę?
- Dzieciństwo
- Rozwój psychoruchowy
- Czy dziecko raczkowało? Kiedy zaczęło chodzi?
- Jak wyglądał rozwój mowy? Kiedy dziecko zaczęło mówić? Kiedy można było z nim o czymś porozmawiać? Kiedy było w stanie opowiedzieć jakąś historię?
- Jak przebiegał trening czystości? Kiedy dziecko zaczęło używać nocnika? Dlaczego i kiedy rozpoczęto trening czystości?
- Rozwój psychoruchowy
- Żłobek i przedszkole.
- Jak pacjent adaptował się do żłobka, przedszkola? Jak wyglądał moment rozstań i odbieranie dziecka z placówki?
- Jak wyglądały relacje dziecka z opiekunami?
- Jakie pacjent miał relacje z innymi dziećmi?
- Czy pacjent miał w tym okresie jakieś ulubione zabawy? Co lubił robić? Co było dla niego trudne?
- Wczesny okres szkolny
- Jak wyglądały relacje z rówieśnikami w szkole? Czy pacjent miał przyjaciół? Co z nimi robił?
- Jakie pacjent miał w tym okresie zainteresowania, hobby, ulubiony sposób spędzania wolnego czasu?
- Jak pacjent radził sobie w szkole? Czy jakieś przedmioty były szczególnie trudne?
- Jak pacjent funkcjonował na WFie? Czy lubił ruch?
- Czy pacjent musiał korzystać z pomocy pedagoga, psychologa lub logopedy?
- Początek dojrzewania
- Jaki był początek dojrzewania płciowego pacjenta? Kiedy pacjentka miała pierwszą miesiączkę i jaka była na to reakcja otoczenia?
- Jak wyglądała pierwsza aktywność seksualna pacjenta? Jak przeżywał swoją seksualność? Czy pacjent przeszedł edukację seksualną i jak ona przebiegała?
- Kiedy pacjent zaczął się masturbować? Jakie były pierwsze fantazje masturbacyjne?
- Kiedy pacjent miał po raz pierwszy kontakt z pornografią? Jak później wyglądał ten kontakt i jakie treści były/są dla pacjenta atrakcyjne?
- Jak wyglądał pierwszy kontakt pacjenta z alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi? Jaka jest historia „brania” pacjenta? Jak działały na niego różnego rodzaju substancje psychoaktywne? W jaki sposób i jak często zażywał? Jak zdobywał na to środki?
- Pierwsze relacje i związki romantyczne
- Kiedy pacjent pierwszy raz się zauroczył, zakochał? W kim? Jakiej płci były te osoby? Jak wyglądały pierwsze randki pacjenta? Czy pacjent często się zakochiwał?
- Kiedy pacjent przeszedł inicjację seksualną? W jakich okolicznościach, jakie wiązały się z tym przeżycia?
- Matura, studia, praca
- Jakie przedmioty pacjent wybrał na maturze? Jak zdał egzaminy kończące naukę? Jakie były jego plany związane z dalszą nauką lub pracą? Jakie były jego relacje z nauczycielami i innymi uczniami?
- Jak pacjent funkcjonował na studiach w pierwszej pracy? Jakie były jego relacje z współpracownikami i przełożonymi?
Przeczytaj również:
- Diagnoza zaburzeń osobowości w oparciu o ICD-11 – Artykuł opisujący sposób diagnozy zaburzeń osobowości wg najnowszej klasyfikacji WHO.
- Odporne na psychoterapię i farmakoterapię objawy lękowe – Niektóre objawy lękowe wydają się być bardzo uporczywe a skuteczne zazwyczaj leczenie objawowe lub psychoterapia nie dają efektów. Dlaczego objaw lękowy może być odporny na psychoterapię?
- Jak wygląda pierwsza wizyta u psychoterapeuty?
- FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z psychoterapią w naszym Ośrodku.
- Jak zachęcić bliską osobę do podjęcia terapii – krótki poradnik dla bliskich, którzy martwią się o stan członków swojej rodziny lub przyjaciół i chcieliby ich namówić na psychoterapię.