Fobia szkolna, zjawisko coraz bardziej powszechne wśród dzieci i młodzieży, aczkolwiek ciągle mało znane i często bagatelizowane. Rodzice, a co gorsza nauczyciele, bardzo często interpretują niechęć dziecka do szkoły jako lenistwo bądź bunt. Tymczasem jest to poważne zaburzenie nerwicowe, którego nie wolno lekceważyć. Nieleczone prowadzi do wystąpienia i pogłębiania się innych dysfunkcji psychicznych. Psychoterapeuta Poznań przybliża zatem owe zagadnienie, chcąc uwrażliwić rodziców i nauczycieli na problemy ich dzieci/wychowanków.
Psychoterapeuta Poznań tłumaczy, czym jest fobia szkolna i jak ją rozpoznać!
Fobia szkolna, inaczej skolionofobia, nerwica szkolna bądź didaskaleinofobia, jest to rodzaj nerwicy sytuacyjnej. Uczeń odczuwa lęk, nie tyle przed szkołą rozumianą jako całość, ale przed konkretnymi sytuacjami, mającymi miejsce w placówce oświatowej. Występuje u ok. 1 – 5% dzieci w wieku szkolnym. Psychoterapeuta Poznań uczula, że fobia szkolna daje silne i niestety dokuczliwe objawy fizyczne oraz psychiczne. Główną oznaką nerwicy szkolnej jest silny lęk, wręcz panika wówczas, gdy zbliża się pora wyjścia do placówki. Sama myśl o pobycie w szkole, także wywołuje niepożądane reakcje u dziecka. Do somatycznych symptomów fobii szkolnej należą: roztrzęsienie, szybsza akcja serca, uporczywy płacz, problemy z oddychaniem. Ale także bóle brzucha, nudności, wymioty i biegunka, gorączka, omdlenia czy brak apetytu. Oprócz fizycznych objawów, dziecko wykazuje również niepokojące zachowanie, jak np.: zdenerwowanie, spadek motywacji, ograniczenie kontaktu z rówieśnikami, brak aktywności na zajęciach. Lęk przed placówką może wywoływać u kilkulatka nawet nieśmiałość, stany depresyjne, ogólne wycofanie z życia społecznego, a nawet agresję. Psycholog Poznań zwraca także rodzicom uwagę na fakt, że oznaki fobii szkolnej ustępują często na weekendach, feriach czy świętach, czyli wtedy, gdy dziecko nie ma kontaktu z placówką.
Lenistwo a nerwica szkolna. Jak odróżnić je od siebie?
Rodzice, a nawet nauczyciele bardzo często traktują niechęć dziecka do szkoły, jako wyraz zwykłego lenistwa. Podłożem takiego myślenia są wagary. Psychoterapeuta Poznań uczula jednak, aby odróżniać zwyczajną niechęć dziecka do nauki od fobii szkolnej. Uczniowie z nerwicą sytuacyjną z reguły bardzo przejmują się stopniami i przykładają się do nauki. Powodem wagarowania jest więc lęk przed porażką czy kompromitacją z powodu niskiej wiedzy (oczywiście tylko w odczuciu dziecka). Dzieci z problemem fobii szkolnej nigdy nie lekceważą podejścia do nauki, co odróżnia je od uczniów po prostu leniwych. Dzieci leniwe raczej nie przykładają uwagi do ocen, nie odczuwają lęku są samą myśl o szkole. Co równie ważne, nie przejawiają także żadnych objawów somatycznych, typowych dla objawów nerwicy. Drogi rodzicu i nauczycielu! Nigdy nie traktuj nerwicy szkolnej jako przejawu lenistwa!
Psychoterapeuta Poznań ostrzega przed konsekwencjami nieleczonej fobii szkolnej!
Ignorowanie problemów dziecka obarczonego nerwicą szkolną, niesie niestety ze sobą wiele innych kłopotów. Brak leczenia prowadzi do powolnego, aczkolwiek nieuniknionego pojawienia się problemów w nauce, przyczyniających się do powstania niepowodzeń szkolnych. Wycofanie z życia społecznego wpływa na pogorszenie rozwoju i funkcjonowania kilkulatka, spadku wiary we własne możliwości oraz pojawienie się stanów depresyjnych. Psycholog Poznań ostrzega również, że nieleczona fobia szkolna może w przyszłości przerodzić się w fobię pracy, oddziałując negatywnie na życie zawodowe i prywatne, dorosłego już człowieka.
Psychoterapia dzieci Poznań – nie zwlekaj, pomóż swojemu dziecku!
Leczenie fobii szkolnej to wielokierunkowe działania, zarówno psychologa lub psychiatry, jak i rodziny dziecka. Uczeń z problemem nerwicy sytuacyjnej potrzebuje zrozumienia i wsparcia najbliższych, ponieważ jego poziom rozwoju emocjonalnego nie pozwala samodzielnie radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Psychoterapia dzieci Poznań oraz psychoterapia młodzieży Poznań to najlepszy adres, pod który rodzice powinni zgłosić się ze swoimi pociechami, jeżeli zauważają niechęć dziecka do placówki. Jak w każdym schorzeniu, im wcześniej podejmie się właściwe działania, tym efekty leczenia są szybsze i efektywniejsze.
Przeczytaj również:
- Diagnoza zaburzeń osobowości w oparciu o ICD-11 – Artykuł opisujący sposób diagnozy zaburzeń osobowości wg najnowszej klasyfikacji WHO.
- Odporne na psychoterapię i farmakoterapię objawy lękowe – Niektóre objawy lękowe wydają się być bardzo uporczywe a skuteczne zazwyczaj leczenie objawowe lub psychoterapia nie dają efektów. Dlaczego objaw lękowy może być odporny na psychoterapię?
- Jak wygląda pierwsza wizyta u psychoterapeuty?
- FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z psychoterapią w naszym Ośrodku.
- Jak zachęcić bliską osobę do podjęcia terapii – krótki poradnik dla bliskich, którzy martwią się o stan członków swojej rodziny lub przyjaciół i chcieliby ich namówić na psychoterapię.