Początek roku szkolnego to powrót ogromnej rzeszy uczniów do placówek szkolnych i odnowienie kontaktu z rówieśnikami. Jednak nie dla wszystkich młodych osób, szkolny „comeback” przebiega z entuzjazmem. Obecnie coraz więcej nastolatków boryka się z różnorodnymi problemami związanymi ze szkolnym życiem wśród innych uczniów. Czy da się temu zapobiec i szybko rozwiązać pojawiające się trudności? Psychoterapia Poznań podpowiada.
Trudności w relacjach ze szkolnymi kolegami/koleżankami
Problemy relacji między rówieśnikami w placówkach szkolnych to „bolączka” obecnych czasów. Psycholog Poznań przypomina, że ich repertuar jest bardzo zróżnicowany. Od częstych i gwałtownych napadów złości wobec innych osób, a przez to konfliktów z nimi, poprzez milczenie i izolację, aż do trudności w nawiązywaniu nowych znajomości. Czasami też mamy do czynienia z łamaniem przez uczniów przyjętych norm społecznych.
Przyczyny nieprawidłowych relacji rówieśniczych – psychoterapia Poznań podpowiada
Podwalinami niepoprawnych kontaktów między dziećmi w placówce szkolnej, jest przede wszystkim fizyczna i psychiczna przemoc, mobbing, jak również wyśmiewanie, doznawane od innych współtowarzyszy. Klasa lub grupa najpopularniejszych uczniów wybiera sobie tzw. „kozła ofiarnego”, który jest obiektem drwin, staje się odizolowany – rówieśnicy nie dopuszczają go do wspólnych działań, upokarzając na każdym kroku. Uczniem, który jest poddawany takim niekorzystnym oddziaływaniom jest często klasowy wzorowy prymus, nieśmiały nastolatek bądź uczeń z gorszą sytuacją materialną w rodzinie. Psycholog Poznań uczula, że grupa rówieśnicza to główna podwalina w kształtowaniu się tożsamości i osobowości młodego człowieka. Z tego powodu szkolny mobbing i wynikające z nich nieprawidłowe kontakty społeczne, to sytuacja, w której skompensowane działania na linii nauczyciel – rodzic- psycholog są niezwykle istotne, aby móc z niej wybrnąć z pozytywnym efektem.
Psychoterapia młodzieży – nie obawiaj się zwrócić o pomoc
W momencie, gdy podstawowe oddziaływania prawnych opiekunów, kadry pedagogicznej i szkolnego psychologa nie dają oczekiwanych rezultatów, należy znaleźć inną drogę pomocy. Niewątpliwie jest nią psychoterapia młodzieży. Polega ona na przeanalizowaniu przez psychoterapeutę sposobów funkcjonowania społecznego pacjenta, poprzez stworzenie odpowiedniej atmosfery i relacji terapeutycznej. W ten sposób specjalista poznaje specyfikę więzi z innymi uczniami. Sama terapia dąży do wykształcenia w nastolatku nowego doświadczenia interpersonalnego oraz poprawę emocjonalnego i społecznego funkcjonowania w szkolnej zbiorowości.
Nie bagatelizuj sprawy! Działaj!
Drogi rodzicu! Drogi nauczycielu! Jeżeli zauważyłeś niepokojące zachowanie Twojego dziecka/podopiecznego, które nie jest jednorazowym „wybrykiem” młodzieńczych lat, szukaj pomocy! Specjaliści z Ośrodka Leczenia Zaburzeń Osobowości i Nerwic zrobią wszystko, aby skutecznie pomóc młodzieży z ich szkolnymi problemami. Psychoterapia młodzieży niech nie będzie tematem tabu.
Przeczytaj również:
- Diagnoza zaburzeń osobowości w oparciu o ICD-11 – Artykuł opisujący sposób diagnozy zaburzeń osobowości wg najnowszej klasyfikacji WHO.
- Odporne na psychoterapię i farmakoterapię objawy lękowe – Niektóre objawy lękowe wydają się być bardzo uporczywe a skuteczne zazwyczaj leczenie objawowe lub psychoterapia nie dają efektów. Dlaczego objaw lękowy może być odporny na psychoterapię?
- Jak wygląda pierwsza wizyta u psychoterapeuty?
- FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z psychoterapią w naszym Ośrodku.
- Jak zachęcić bliską osobę do podjęcia terapii – krótki poradnik dla bliskich, którzy martwią się o stan członków swojej rodziny lub przyjaciół i chcieliby ich namówić na psychoterapię.